Presentació

El Déu Dòlar. Nietzsche, un filòsof alemany del segle XIX, anuncià que Déu havia mort; però no va anunciar que aquest seria substituït per un nou Déu.



El dòlar no representa només un conjunt de monedes i bitllets. El Dòlar representa també el món actual, on els edificis de la Borsa són les noves esglésies, els grans empresaris són els nous Papes, la ideologia neoliberal, basada en l'anàlisi de la vida sota criteris d'èxit o fracàs econòmic, són els nous Manaments, i  "El Mercat" és la voluntat divina, que es manifesta en les pujades i baixades del preu de les accions. "El Mercat" pot concedir-te la seva gràcia i elevar-te, o pot fer-te caure en picat en la misèria; mentrestant, els nous arquebisbes es mantenen en un lloc de poder. En el fons, la història no ha canviat tant.
Però sempre ha estat així? A partir de quin moment el capitalisme es transforma per passar d'una ideologia purament econòmica (com la formulà al segle XVIII Adam Smith quan va escriure "La riquesa de les nacions"), a una ideologia política, capaç d'influir en les accions no econòmiques dels governs? Això és el que repassarem en aquest bloc, i examinarem l'evolució del capitalisme des del seu naixement, fins al canvi experimentat als anys 70 del segle XX i consolidat els anys 90, després de la caiguda de la Unió Soviètica, del comunisme i de la rivalitat que suposava. Aquestes idees prèvies les treballarem a partir del visionat d'un vídeo i del recull d'idees que n'extreguin els alumnes.
A més a més, apart de la informació que puguem aportar, trobareu també un apartat d'activitats on podreu treballar, per exemple, el documental de Michael Moore "Capitalismo: una historia de amor", sobre la feblesa de l'Estat als EUA i la desprotecció de les classes més febles; o un recull d'imatges, que els alumnes haureu d'analitzar per respondre a la reflexió que proposem; o la lectura i explicació del llibre "La volta al món d'una armilla polar", que també servirà per comprovar si s'ha comprès què és el capitalisme i els seus avantatges i inconvenients.

L'avaluació es fonamentarà en la resolució de les activitats; la primera i la segona valdran un 30%, la tercera no s'avaluarà i la quarta valdrà un 40%, que proposem per cadascun d'aquests quatre temes, així que cal treballar-los bé i procurar entendre el que veiem i llegim abans de respondre!

Doncs vinga, com digué Jaume I, "avall i recte"!