Tranquils/es, que no seran avorrides!
El tema de la història del capitalisme, en els seus orígens, fou font de grans debats sociològics, econòmics i històrics des del segle XIX. Tant els mercaders com el comerç existeixen des de que existeix la civilització, però el capitalisme com a sistema econòmic, en teoria, no va aparèixer fins al segle XVI a Anglaterra substituint al feudalisme.
Aquestes activitats ens ajudaran a entendre el fenomen del capitalisme i a extreure'n conclusions diverses que ajudaran a configurar una opinió sòlida al respecte. Recordeu que, en aquesta unitat, hem de llegir "La volta al món d'una armilla polar" de Wolfgang Korn. Els recursos que ofereix el llibre poden ser molt útils per a resoldre aquestes activitats. Ara bé, no serà fins a l'activitat 4 en que haureu de demostrar sí o sí quin ús feu de la lectura.
1. Idees prèvies.
Què és el capitalisme? Algú ho sap? Veurem un vídeo que ens donarà una imatge molt interessant. Aquesta reproducció és molt curiosa, no veurem cap tipus de missatge escrit, pel contrari ens passaran davant tot un seguit d'imatges. A veure...
Ostres!
Què ha estat això? Em podeu dir què heu vist? Què ens ha volgut ensenyar aquest video?
Hi ha dos móns molt diferenciats, expliqueu-me'ls. Per fer-ho us ajuntareu en grups de 3. Realitzeu primer de tot una pluja d'idees, que aquí hi ha molt a dir. Quan hagueu acabat, un portaveu de cada grup escriurà a la pissarra les vostres impressions i les comentarem tots plegats.
Per acabar, cada grup escriurà una petita reflexió d'una pàgina amb la impressió general de tot el grup. Les imatges ens recorden molts passatges del llibre, podeu recordar "La volta al món d'una armilla polar" de Wolfgang Korn, com un suport interessant per a la vostra reflexió.
2. El capitalisme és tant dolent com sembla? Primer parlem de l'activitat econòmica, el conjunt d'activitats fetes pels éssers humans adreçades a satisfer les seves necessitats. És a dir, les activitats econòmiques intenten produir els béns i prestar els serveis que les persones necessitem o desitgem.
Anàlisi d'imatges:
3. Visionat del documental "Capitalismo: una historia de amor"Què és el capitalisme? Algú ho sap? Veurem un vídeo que ens donarà una imatge molt interessant. Aquesta reproducció és molt curiosa, no veurem cap tipus de missatge escrit, pel contrari ens passaran davant tot un seguit d'imatges. A veure...
Ostres!
Què ha estat això? Em podeu dir què heu vist? Què ens ha volgut ensenyar aquest video?
Hi ha dos móns molt diferenciats, expliqueu-me'ls. Per fer-ho us ajuntareu en grups de 3. Realitzeu primer de tot una pluja d'idees, que aquí hi ha molt a dir. Quan hagueu acabat, un portaveu de cada grup escriurà a la pissarra les vostres impressions i les comentarem tots plegats.
Per acabar, cada grup escriurà una petita reflexió d'una pàgina amb la impressió general de tot el grup. Les imatges ens recorden molts passatges del llibre, podeu recordar "La volta al món d'una armilla polar" de Wolfgang Korn, com un suport interessant per a la vostra reflexió.
2. El capitalisme és tant dolent com sembla? Primer parlem de l'activitat econòmica, el conjunt d'activitats fetes pels éssers humans adreçades a satisfer les seves necessitats. És a dir, les activitats econòmiques intenten produir els béns i prestar els serveis que les persones necessitem o desitgem.
Anàlisi d'imatges:
- Fixa't en les fotografies que tens més amunt i descriu les activitats econòmiques que s'hi mostren. Explica quines d'elles són de producció, quines de comercialització i quines de consum. Classifica-les en sectors: primari, secundari i terciari. En acabat, faràs una reflexió: Creus que sense el sistema capitalista podries comprar en un supermercat o viatjar amb avió? És necessari pel capitalisme les voltes que fa un producte, tal i com veiem a "La volta al món d'una armilla polar"? Un full, a enviar en format ".doc" o ".odt" a: eldeudolar@gmail.com
Michael Moore relata de manera crítica l’eliminació de llocs de treball, i la crisi financera de 2008 i l’assumpció d’Obama. En una pel.lícula original filmada post crisi financera, critica el capitalisme ferotge dels Estats Units i ens fa reflexionar sobre el treball i les accions de les empreses davant la responsabilitat eticocívica.
Qüestiona certs aspectes del capitalisme, que lluny d’oferir seguretat econòmica, ha desencadenat la pitjor crisi econòmica post guerra mundial. Qui salva els milions de famílies que no poden pagar els seus deutes i, en conseqüència, perden les seves cases?
La idea principal de la història, es basa en que el capitalisme necessita ser reemplaçat, no per un altre sistema, sinó per la democràcia, advertint el creixement d’un poder tirànic que va reemplaçant a poc a poc al sistema democràtic: una elit financera que domina el món amb uns guanys superen els guanys de la població en un 95%.
- Què farem? Visionarem els primers 45 minuts de documental, que ens introduiran en la dinàmica general que Moore vol transmetre. Debat a classe. És tant seriosa la situació que ens planteja Moore? Podriem viure amb un altre sistema? Com haurien d'actuar els governs?
4. Ara que sou tot uns experts en el capitalisme, què tal si ho expliqueu a la classe? Com que alguns de vosaltres haureu deixat la lectura pel final, el tractament de "La volta al món d'una armilla polar" serà pel final. Des dels jaciments petrolífers del Golf Pèrsic, passant per les fàbriques tèxtils de Bangladesh i uns grans magatzems d’Alemanya, fins a una barca d’emigrants clandestins que arriba a les Canàries. Com relacionarem el que hem llegit amb tot el material que hem treballat? Serà cosa vostra...
Heu de realitzar grups de 4 o 5 persones. Fareu una presentació de diapositives en les que donareu resposta a les preguntes següents:
Heu de realitzar grups de 4 o 5 persones. Fareu una presentació de diapositives en les que donareu resposta a les preguntes següents:
- Què és el capitalisme?
- Què té de positiu el capitalisme? I de negatiu?
- Hi ha altres sistemes econòmics al món?
- Trobeu ètic la volta al món de la nostra armilla? Tots els materials que ens envolten pateixen un procés similar?
Teniu 15 minuts per grup. S'avaluarà la vostra exposició oral, tant el vostre raonament com l'ús del llibre i de recursos digitals, sobretot tractament d'imatges i vídeo.