Guia del professor/a

Continguts d'aprenentatge
  1. Cerca, anàlisi i contrast d'informacions que trobem a la xarxa. Contrast i valoració crítica d'informacions diferents sobre un mateix fet o fenomen, valorant solucions i alternatives als problemes.
  2. Ús de diferents fonts d'informació, especialment amb suport TIC, per contextualitzar els conceptes generals a fets de l'entorn proper, comunicant de forma argumentada els resultats de la recerca.
  3. Reconeixement dels drets individuals i col·lectius. Identificació i rebuig de les situacions de desigualtat, injustícia i discriminació que afecten persones i col·lectius en el món actual.
  4. Valoració del diàleg en debats i la cooperació com a formes pacífiques de resolució de conflictes.
  5. Reflexió i debat sobre els reptes de la societat multicultural en relació a la convivència i la cohesió social, fonamentant les opinions pròpies i respectant les dels altres.
  6. Reconeixement i aplicació de conceptes bàsics d'economia a l'anàlisi del funcionament de les activitats econòmiques i de l'organització del món del treball, tot caracteritzant els trets generals de l'economia  mundial dins un món globalitzat i establint relacions amb fets i realitats de l'entorn proper.
  7. Identificació de la tendència a la terciarització de les societats actuals.
  8. Valoració de les conseqüències de la globalització de l'economia. Anàlisi de casos d'intercanvi desigual entre països.
  9. Anàlisi del desenvolupament humà desigual, a partir de la selecció i contrast d'informacions.
  10. Valoració de les polítiques de cooperació i solidaritat.

Connexió amb altres matèries

Tecnologia i Ciències de la Naturalesa: 
- Anàlisi de la interacció entre l'entorn, la tecnologia i la societat.
- Utilització de recursos TIC per a la informació i comunicació.


Llengua:
- Desenvolupament de competències lingüístiques per descriure, explicar, justificar, interpretar i argumentar situacions i fenomens.


Educació per a la ciutadania i drets humans
- Anàlisi dels canvis i desequilibris en el món actual i de les seves implicacions globals.
- Valoració del diàleg o la cooperació en la resolució de conflictes.
- Reconeixement dels drets humans i rebuig de les desigualtats.


Criteris d'avaluació
  1. Reconèixer i analitzar els desequilibris en la distribució dels recursos i cercant propostes alternatives a la desigualtat i de suport al desenvolupament sostenible (ACTIVITATS 1 i 4).
  2. Analitzar aspectes del funcionament de l'economia en el món, destacant la interdependència entre països i el seu impacte en la realitat econòmica de l'entorn proper (ACTIVITATS 1 i 4).
  3. Descriure i analitzar les transformacions en les activitats i els espais industrials. Establir relacions entre la deslocalització industrial i la globalització econòmica (ACTIVITATS 2 i 4).
  4. Valorar els elements que conformen l'estat del benestar en les societats actuals (ACTIVITATS 1, 2, 3 i 4).
  5. Valorar els principis del funcionament polític democràtic, aplicant-los en el reconeixement dels drets i deures i dels principis del sistema representatiu. Superar prejudicis i estereotips sobre grups socials i culturals amb una actitud empàtica (ACTIVITAT 3).
  6. Utilitzar fonts diverses per obtenir informació sobre fets econòmics i socials de l'entorn i relacionar-los amb el context mundial. Comunicar les conclusions de forma organitzada i intel·ligible utilitzant recursos TIC (ACTIVITAT 4).
  7. Realitzar de forma cooperativa treballs de síntesi i recerca sobre situacions de desigualtat, injustícia i discriminació que afectin persones i col·lectius en el món actual, a partir del plantejament d'hipòtesis o interrogants a resoldre (ACTIVITATS 1, 3 i 4).


Resolució activitats

1. Idees prèvies. Volem partir de la base de copsar què saben els alumnes sobre capitalisme. Alguns diran que res, d'altres que alguna cosa i potser algun en sabrà molt. Tots en saben alguna cosa, perquè estan immersos en aquest sistema econòmic. Per aquest motiu, la primera activitat respon al despertar de coneixements en el seu subconscient sobre la matèria.


Molts han sentit a parlar de "NIKE", "VOLKSWAGEN" o "APPLE", estan en el nostre món. Així doncs, aquest provocador video (4 minuts) bombardeja imatges sobre el fenomen del capitalisme, què és, què busca, què provoca, són les qüestions que ens resol. Evidentment, veiem una sola visió, però provocadora, que és el que busquem. Els alumnes s'hauran d'agrupar en grups de 3, realitzaran un brainstorming entre ells (15 minuts). Posteriorment, un membre de cada grup escriurà a la pissarra les idees comunes del seu grup. (10 minuts). Realitzarem un comentari a classe sobre les propostes de cadascun (20 minuts). Per acabar, cada grup efectuarà un comentari escrit de reflexió sobre la qüestió (10 minuts). L'avaluació tindrà en compte l'ús del llibre "La volta al món d'una armilla polar" podent incrementar positivament la valoració en aquells grups que demostrin que s'han llegit el llibre.
(AVALUABLE 30%).


2. En la primera activitat potser hem provocat el plantejament del capitalisme envers una sola opinió. Veurem perquè s'ha instaurat aquest sistema i com reposa mig plàcidament en l'estat de benestar. Visualització d'un seguit d'imatges en el bloc, on apareixen diferents activitats econòmiques. Els alumnes han de treballar-les tot descrivint les activitats econòmiques que estan observant. En un document word hauran d'efectuar la seva feina, tot acompanyat d'una provocadora reflexió: Creus que sense el sistema capitalista podries comprar en un supermercat o viatjar amb avió? S'avaluarà la capacitat de síntesi dels conceptes estudiats i la reflexió holística dels diferents fenomens que permeten el capitalisme un sistema d'estat del benestar desigual per als diferents estaments econòmics de la societat.(AVALUABLE 30%)


3. En aquesta activitat visionarem els primers 45 minuts del documental de Michael Moore "Capitalismo: Una historia de amor". L'objectiu recau en observar les debilitats del sistema capitalista agressiu dels Estats Units i com aquest pot afectar la vida diària de milions de persones. Es veu una visió de parcialitat excloent, en la qual es busca despertar l'esperit crític de l'alumne. La observació s'efectuarà amb la realització d'un debat a classe de 15 minuts de durada on els alumnes debatran sobre diferents aspectes observats. Es llançaran preguntes com: creieu que els governs procuren pel bé dels seus ciutadans? Creieu que el capitalisme hauria de preveure les crisis que ha comportat fins ara? (NO AVALUABLE)

4. La darrera activitat busca que els alumnes aprenguin en base a la seva conversió figurada en professors. En grups de 4/5 alumnes hauran de realitzar una exposició oral en la qual es farà una síntesi de possibles respostes a les preguntes següents: 
  • Què és el capitalisme?
  • Què té de positiu el capitalisme? I de negatiu?
  • Hi ha altres sistemes econòmics al món?
  • Trobeu ètic la volta al món de la nostra armilla? Tots els materials que ens envolten pateixen un procés similar? 

Una activitat en la qual es creen situacions educatives que permeten a l'alumnat expressar les seves representacions socials amb l'objectiu d'analitzar i valorar la seva racionalitat. (15 minuts per grup). (AVALUABLE 40%)


Per què aquestes activitats i no unes altres?

S'han buscat un conjunt d'activitats en les quals la formació clàssica presencial es vegi reduïda per activitats dinàmiques i en grup. Segons la piràmide d'aprenentatge de Benjamin Bloom, psicòleg de l'educació de la Universitat de Chicago, en la qual simples accions auditives o lectives el percentatge de retenció frega el 5-10%. En canvi, la realització de pràctiques (act. 1,2 i 4), aquest percentatge augmenta en un 75%. I el súmmum, l'activitat conclusiva final (nº4), una pràctica en la qual l'alumne ensenya als seus companys, en la qual a més a més, es demana explicació de la lectura del llibre, veiem que la retenció és del 90%. Haurem aconseguit l'objectiu que ens proposàvem.
Figura 1: Piràmide d'aprenentatge de Bloom

Assoliment de competències
  • Competències pròpies de la matèria que l'alumne assumirà:
Competència de conviure i habitar el món
  1. Percebre i comprendre l'espai real i virtual.
  2. Analitzar i valorar diferents realitats i sistemes d'organització social, política i econòmica passats i presents, per contribuir a la construcció d'una societat més justa, solidària i democràtica.
  3. Analitzar i interpretar la interacció que es produeix entre l'entorn i l'activitat humana, per percebre els canvis socioambientals com a resultat de la utilització del medi i els seus recursos per part de les societats.
  4. Comprendre la interrelació i interdependència dels agents, els fets i els fenòmens socials, per conviure en un món global, complex, plural, desigual i en conflicte.
  5. Produir textos orals i escrits, en diferents suports, per comunicar i compartir idees i coneixements relatius a les ciències socials.
  6. Contribuir en la construcció d'un nou model de societat basat en els principis del desenvolupament sostenible, afavorint les pràctiques basades en l'ús responsable, racional, solidari i democràtic dels recursos.
  7. Respectar i assumir la diversitat cultural com a font de riquesa personal i col·lectiva, per enriquir la pròpia identitat i afavorir la convivència.
  8. Desenvolupar un pensament crític i creatiu, analitzant els problemes socials rellevants i proposant solucions i alternatives a través del diàleg, l'empatia i la cooperació.
  9. Participar de forma activa en la presa de decisions en assumptes individuals i col·lectius, exercint una ciutadania responsable i compromesa en les comunitats de pertinença.

  • Competències bàsiques que es treballaran:
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Capacitat de saber comunicar oralment (conversar i escoltar) i expressar-se per escrit i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir el propi cos i les TIC, amb gestió de la diversitat de llengües, amb l’ús adequat de diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents funcions. 


Tractament de la informació i competència digital
Gestionar la informació, des de com accedir-hi fins a la seva transmissió, tot usant diferents suports, incloent-hi l’ús de les TIC com a element essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se. Implica una actitud crítica i reflexiva en la valoració de la informació disponible, contrastant-la quan calgui.

Competència d'aprendre a aprendre
Implica la consciència, gestió i control de les pròpies capacitats i coneixements des d’un sentiment de competència o eficàcia personal, i inclou tant el pensament estratègic com la capacitat de cooperar i el maneig eficient d’un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.

Competència d'autonomia i iniciativa personal
Capacitat d’escollir amb criteri, d’imaginar projectes i de portar endavant les accions necessàries per desenvolupar les opcions i plans personals, en el marc de projectes individuals o col·lectius, responsabilitzant-se, tant en l’àmbit personal com en el social i laboral.

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Desenvolupament i aplicació del pensament cientificotècnic per interpretar la informació que es rep i per predir i prendre decisions amb iniciativa i autonomia en un món en què els avenços que es van produint són molt ràpids i tenen influència decisiva en la vida de les persones, la societat i el món natural.

Competència social i ciutadana
Capacitat per comprendre la realitat social en què es viu, afrontar la convivència i els conflictes emprant el judici ètic basat en els valors i pràctiques democràtiques, i exercir la ciutadania, actuant amb criteri propi, contribuint a la construcció de la pau i la democràcia, i mantenint una actitud constructiva, solidària i responsable davant el compliment dels drets i obligacions cívics